Zamiast cennika słowem wstępu.
Na początku trzeba powiedzieć jedną ważną rzecz – strony www nie kupuje się jak produkt, który po prostu ktoś ściąga z półki i podaje na ladzie. Nie kupuje się strony, a wynajmuje się rzemieślnika i artystę lub ich cały zespół aby stworzył unikatowy wyrób z pogranicza informatyki, sztuki i zimnego marketingu. Płaci się tym samym nie za sam gotowy wyrób, lecz za umiejętności i ich odpowiedni poziom, godziny nauki i zdobywania praktycznej wiedzy.
Robimy stronę – budżet Klienta 400 zł – start!
Co wchodzi w koszt budowy strony oprócz budowy samej strony, a na co zazwyczaj nikt nie zwraca uwagi?
Czas. W ciągu 1 roku trzeba poświęcić czas na:
- kontakt z Klientem – czas na pisanie emaili, telefony, dojazdy – 1-5 godz.
- zakładanie kont (www, email, ftp) na serwerze – 1 godz.
- wystawienie dokumentów z dostępami, fakturowanie – 1 godz.
- monitorowanie nadzór i odpowiedzi na pytania Klienta po wykonaniu strony – 2-5 godz.
Czas potrzebny na wykonanie tylko tych czynności – od 5-12 godzin.
Teraz czas na wycenę budowy najprostszej strony – dwie strony w html, jakaś grafika. Dla specjalisty (lub laika) to kwestia 1 godziny pracy.
Razem mamy więc 6-13 godzin pracy. Dniówka. W rzeczywistości wykonanie strony zajmuje oczywiscie znacznie więcej czasu. Najczęściej Klient nie wie do końca jak ma wyglądać strona, co ma na niej być a nawet jakie mają być tam teksty i cały proces projektowania spada na webmastera. Ten twórczy proces jest niemierzalny – logo, pomysł na grafikę, na układ, eksperymenty, próby i rozpatrywanie różnych wariantów, testowanie różnych technologii to ogrom pracy, której zupełnie nie widać.
Spotkałem się w swojej kilkunastoletniej pracy z przypadkami porzuconych stron przez webmasterów. Łączy je zawsze to samo – niska cena wykonania, najczęściej był to start, robił znajomy. Tylko po jakimś czasie znajomemu odechciało się pracować za niskie kwoty, zmienił zainteresowania i pozostawił Klienta samemu sobie. Pozbył się problemu. Domeny przepadają, do stron nie ma dostępu. Taki scenariusz można sobie wykupić…. tanio.
Jesli strona ma być wizytówką firmy i ma zostać wykonana dobrze i być administrowana (pod opieką razem z Klientem) przez kolejne lata to ta cena musi odzwierciedlać wynagrodzenie dla specjalisty za wielogodzinną pracę. Czy webmaster jest specjalistą? Tak, nie ma innej opcji. Technologie rozwijają się w takim tempie, że aby nadążyć, trzeba by biegłym w wielu nowoczesnych technikach. Trzeba znać programowanie html, php, css, serwery, ftp, sql, dłubać w kodzie apliakcji, pobierać, instalować, testować. Trzeba nadążać za wymogami rynku np. układy responsywne stron na urządzenia mobilne, SEO (optymalizacja kodu) itd. Współczesna „prosta strona” składa się z mieszanki niemal wszystkich wymienionych technologii, obowiązkowo będzie to html, php, css, sql, .js i wiele innych.
Dlatego jeśli chcesz zamówić stronę internetową to zamów ją u specjalisty. Strona tania i prosta zazwyczaj i tak po jakimś krótkim czasie zostaje wymieniana na nową. Pieniądze zostają wydane dwukrotnie, niepotrzebnie.